HINKU muotoilee ideoista brändejä

Mainostoimisto HINKUn asiantuntemus ja suunnittelutyö näkyy Savo Block Partyn visuaalisessa ilmeessä ja brändikonseptissa. Tapahtuman ilmeestä ja markkinointiviestinnästä on vastannut HINKUn suunnittelija, valokuvaaja Aleksi Mustonen.

Syksyllä 2016 tapahtuman järjestäjä Jesse Pyykkö otti yhteyttä Aleksiin kysyäkseen, olisiko mainostoimisto HINKUlla halukkuutta lähteä mukaan suunnittelemaan uutta festivaalia Savonlinnaan. Jessellä oli ajatus tapahtumasta, joka toisi esiin niin Savonlinnan parhaat puolet – luonnonkauniin ympäristön ja positiivisen yhteishengen – kuin Suomen kiinnostavimman rap-musiikin.
Tavoitteena oli luoda hyvällä yhteishengellä toteutettava tapahtuma, joka antaisi tulevaisuudenuskoa ja toisi uutta positiivista energiaa kaupunkilaisille.

Mainostoimisto HINKUssa otettiin haaste vastaan ja lähdettiin tapahtuman yhteistyökumppaniksi. Aleksi otti HINKUlla päävastuun suunnittelusta ja tapahtuman konseptia sparrattiin tiiviisti yhdessä tapahtuman järjestäjän kanssa. Lopulta päätettiin toteuttaa savolaiset korttelijuhlat, Savo Block Party, kaupunkifestivaali savolaisella asenteella. Asemantie ja vanhan ratapihan aukio tarjosivat tähän ainutlaatuisen miljöön kaupungin keskustasta.

Tavoitteena mieleen jäävä, erottuva ja vetovoimainen festivaali

Nimen ja konseptin pohjalta syntyi tapahtuman visuaalinen ilme. Visuaalisen ilmeen kantavina teemoina on kuutiomuoto, joka tulee block-sanasta sekä kelta-musta-valkoinen -väritys Savon maakuntaväreistä. Yhdistelemällä ja ravistelemalla näitä elementtejä saatiin luotua erottuva, rohkea ja nykyaikainen ilme, joka erottuu edukseen.

– Jo alusta asti tapahtuman tekijöiden lähtökohtana on ollut rakentaa pitkäkestoista brändiä, joka voi kehittyä ja josta myös yhteistyökumppanit ja paikalliset voivat olla ylpeitä. Brändiin on haluttu tuoda mukaan paikallisuutta ja missiona onkin ollut alusta alkaen tuoda uudenlaista ajattelu- ja toimintatapaa Savon alueelle ja etenkin Savonlinnaan, Aleksi kertoo.

Savo Block Partyn markkinointikulut pyrittiin pitämään mahdollisimman kohtuullisina, joten luovuus on ollut avainasemassa. Tapahtuman markkinointia on tehty kustannustehokkaasti pääsääntöisesti sähköisissä kanavissa huomioiden festivaalikävijöiden pääkohderyhmä. Tapahtuman sisällöstä on saatu luotua mielenkiintoista sisältöä jatkuvasti sosiaaliseen mediaan ja tästä onkin paljon kiittäminen myös vahvasti mukana olleita freestyleräppäreitä, jotka ovat jaksaneet olla promoamassa ja tukemassa brändiä. Brändi on saatu näin heräämään henkiin, eikä se ole jäänyt vain pelkäksi pinnaksi. Savo Block Party elää ja kasvaa ajan, kävijöiden, tekijöiden ja kumppaneiden mukana.

HINKUssa uskotaan, että vahva brändi kerää ympärilleen kumppaneita ja toimijoita, jotka jakavat yhteisen päämäärän. Yhteistyökumppaneita onkin saatu ensimmäisenä vuonna mukaan erittäin paljon, ilman heitä tapahtumaa ei oltaisi voitu järjestää. Aleksi Mustonen haluaisikin rohkaista myös paikallisia yrityksiä panostamaan brändiin ja luottamaan sen vetovoimaan.

– Tapahtuman ympärille haluttiin luoda Support-henkinen ilmapiiri, jossa jokainen tapahtumasta innostunut on voinut tehdä omalta osaltaan sissimarkkinointia esimerkiksi jakamalla sosiaalisessa mediassa Support Savo Block Party -aiheisia kuvia. Kiitämme kaikkia kumppaneita ja lipun ostaneita, että olette uskoneet tapahtumaan.

Mainostoimisto HINKU uskoo ideamuotoilun voimaan

Savo Block Party on esimerkki ideamuotoilusta, joka HINKUn toiminta-ajatuksessa on asiakkaan liiketoimintaa kehittävää suunnittelua uudella ja luovalla tavalla. Ideamuotoilu voi sisältää mm. markkinointiviestinnän, viestinnän, palveluiden, liiketoiminnan tai jopa strategian uudelleen muotoilua. Tavoitteena on aina liiketoiminnan kehittäminen, tuloksen kasvattaminen ja tavoitteisiin pääseminen.

Savo Block Party lähti idea-aihiosta ja kehittyi Savonlinnan brändiä vahvistavaksi, houkuttelevaksi kaupunkifestivaaliksi, joka aikoo pysyä Savon festivaalikartalla vielä pitkään, omaleimaisena ja erottuvana tapahtumana monipuolistaen kaupungin kulttuuritarjontaa. Tämä on myös yli 30-vuotiaan, juuriltaan savonlinnalaisen mainostoimisto HINKUn tavoite: rakennetaan brändi, joka elää pitkään ja luo hyvinvointia alueelle.

Lue lisää tai ota yhteyttä: www.hinku.com

Kuva: Antti Tiihonen

Posted in uutiset, yhteistyökumppanit.